:: followers ::

:: me myself and i ::

My photo
Before you judge me get to know me first. You can't tell your heart what to do because it does it all on its own. Life ain't easy. I didn't wish to be everything to everyone but i did wish to be something to someone.

Tuesday, June 23, 2009

Tidow, tidow dan tidow..

Salam...

hurm...nape eek aku rase tidow cam best jewr cuti2 nie?huhu..tambah2 tidow waktu petang..pergh!!! nikmat tak terkate, kene lakx bilik ade air-cond en?klo tak pown bilik pasang kipas no lima en?yang pusing cam nak tercabut jewr aku tengok..ditambah pulak lepas lunch en..huhu..mang best..mate nie rase berat jewr nak bukak..hak3..Actually aku admit la aku balik nie mang tidow jewr keje aku..huhu..layan...


So bagi sape yang cam tak berape setuju bab2 tidow nie..nie aku nak bagitaw sket fakta mengenai tidow nie..huhu

Orang dewasa memerlukan 6-8 jam tidur sehari. Kanak-kanak pula memerlukan masa tidur yang lebih panjang, manakala golongan warga usia emas memerlukan masa yang lebih pendek di antara 4-5 jam sehari. Masalah tidur merujuk kepada gangguan pada corak tidur..hak3..so kalo korang nak mulakan hari ngan sihat, start la korang ikut tips aku nie..huhu..aku bagi taw je la en..aku nak follow pown x ley la gakz en..hwa3..


Ha nie lakx antare sebab asal lah korang2 nie susah sangat nak tidow..:
  • Gaya hidup - kerja syif yang kerap dan tidak teratur
  • Masalah-masalah fizikal seperti mengalami kesakitan, masalah pernafasan, kerap kencing waktu malam
  • Gangguan psikologikal atau penyakit mental contohnya skizofrenia , kemurungan, kebimbangan , stres dan lain-lain.
  • Penyalahgunaan dadah dan alkohol
  • Faktor persekitaran seperti terlalu bising, panas atau terang

Ha..point yang aku bold kan tu..juz wondering..btowl kewr tidak eek klo situation tu bley wat orang tak tidow?huhu..kalo orang tu dah tidow tak payah cakap lorh..bia la mende pown jadi bisng bagai nak rak pown..still lex jewr tidow..muke control jewr..hak3..matahari pown dah naek tinggi ya amat la..tak yah cakap la keterangan nye..lex jewr dye tidow..yang orang2 yang dok lepak tepi jalan tu..yang ley jewr tidow persekitaran kaki lima yang panas ya amat tu..hak3...huhu..bukan aku nak cakap pewr..mang based on experience en..tak caye tanye munz..raje tidow..huk3..ups!!!
tapi bagi aku reason tu tak ley pakai lorh..muahaha..


So pesan aku tidow la selagi ade mase ley tidow because semakin lanjut usia kite semakin kurang lorh sepatutnye tidow kite..huhu..;)


No comments: